Persbericht schrijven

Een persbericht schrijven gebeurt steeds minder vaak, omdat ondernemers met regelmaat een artikel schrijven als onderdeel van hun content marketing.

Een persbericht en content marketing

Een persbericht schrijven en versturen heeft als doel extra aandacht te krijgen via de krant, radio of televisie. Steeds meer ondernemers ontdekken de mogelijkheden van het internet en schrijven een persbericht als artikel binnen hun content marketing.

Verplaats u in lezer en journalist

Een persbericht schrijven vraagt vraagt enig inlevingsvermogen in de lezer en journalist. Persberichten worden snel geselecteerd. De kunst is juist om in de snelle wereld van media op te vallen

Een advertentie persbericht schrijven

Een persbericht is geen advertentie. Bij het schrijven van het persbericht moet u zich kunnen verplaatsen in de rol van journalist. Wat is de nieuwswaarde van uw bericht? Waarom is het interessant voor de doelgroep?

Persbericht schrijven voorbeeld - Contenticom

Probeer wervende teksten en reclametaal te vermijden. Houd u zich aan de feiten, schrijf helder en blijf bij het onderwerp.

De opmaak van een persbericht

Een persbericht schrijven dient te gebeuren volgens een aantal richtlijnen en voorwaarden:

  • Opmaak koptekst
    Wees direct duidelijk door te bovenaan te vermelden dat het om een persbericht gaat. Vergeet niet datum en plaats te vermelden.

Opbouw persbericht schrijven:

  • De titel 
    De titel van het persbericht is kort en krachtig en moet in een beknopte zin uw boodschap samenvatten. Met een bijzin onder de titel is het mogelijk de titel te verduidelijken.
  • Inleiding als intro
    In de inleiding introduceert u uw nieuws. Dit noemen we ook wel een lead. De inleiding geeft antwoord op de vragen Wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe? Het intro is kort. Met 30 tot 50 woorden moet de strekking van uw bericht duidelijk zijn.
  • De uitwerking
    Na de intro volgt een verdere uitwerking in alinea’s. Het nogmaals vermelden van uw nieuws moet de urgentie in het intro bevestigen. Uw persbericht  mag uit meerdere alinea’s bestaan. Zorg dat de urgentie per alinea afneemt. Een journalist moet uw bericht namelijk kunnen afpellen.

Een journalist moet uw bericht vanaf de laatste alinea naar boven kunnen afpellen.

  • Noot voor de redactie
    Een persbericht verstuurt u met “een noot voor de redactie“. Hierin geeft u aan bij wie de nieuwsredactie meer informatie kan krijgen. Geef de juiste gegevens gescheiden door een lijn of vermelding, zodat het duidelijk is dat dit niet voor publicatie bedoeld is.
  • Bijlagen (optioneel)
    Extra documentatie zoals foto’s of een rapport verstuurt u als bijlage bij het persbericht.

Een persbericht laten schrijven?

Overweegt u een persbericht te laten schrijven? Kijk eens naar ons persbericht voorbeeld en laat u overtuigen door de kracht van onze persberichten.

Wil u een persbericht schrijven, maar u weet niet hoe?

Uw persbericht schrijven wij in overleg met u. Neem direct vrijblijvend contact op en vraag naar de mogelijkheden!

Contact knop

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

18 + 18 =