Internet marketing: geven en nemen!

  1. Internet marketing - zo werkt het niet
  2. Internet marketing - geven en nemen

“Voor wat, hoort wat.” Het werkt met alles zo, ook met internet marketing. Het gaat om de gun-factor!

Internet marketing en de gun-factor

De gun-factor in het ondernemerschap werkt precies hetzelfde als in het dagelijks leven: Al jaren hoort menig kind tijdens de opvoeding de woorden “Voor wat, hoort wat.” Een gezegde dat draait om het geven en nemen.

Het gouden paasei

Een leuke aanbieding, een verrassing, een give-a-way. Doe iets voor een ander en al snel ontstaat de verplichting bij de ander iets terug te doen.

Trakteer en verras zelf

Waar het draait om handel geldt: “Eerst geven, dan nemen.” Ook internet marketing werkt op deze manier. Als jij iets krijgt van je favoriete merk, ben je eerder geneigd iets terug te doen: “De sociale verplichting!”

Waarom starten met geven?

Een goede internet marketing strategie is zélf te starten met geven. Je wil de consument verwennen, maar op zeker moment ook het gevoel geven dat diegene bij u in het krijt staat. Deze sociale emotionele afhankelijkheid is de basis van een vertrouwensband tussen klant en bedrijf.

Zo werk internet marketing niet

Veel ondernemers maken de fout door eerst te willen nemen en dan pas te geven. Waarom zou die klant dat doen: eerst het initiatief nemen en daarna pas de beloning? Na verloop van tijd stopt uw doelgroep daarmee.

Internet marketing - zo werkt het niet

 

Hierboven ziet u een klassiek voorbeeld van wantrouwen en afkeer, terwijl het tegenovergestelde tot wederzijds vertrouwen leidt: Geven en dan pas nemen!

Ons brein: Onbewust beslissen

Ons brein heeft op een dag veel informatie te verwerken. Ruim 2/3 van onze beslissingen worden onbewust, zeg gerust automatisch genomen door onze hersenen. Mensen gaan veelal gedachteloos in op verzoeken. Kwaliteit kost geld, dus duur zal wel goed zijn, net als de vijf sterren die een product heeft gekregen.

Gratis tips en advies via social media

Met internet marketing geldt: Reageer en geef eerst zelf. “Ik zoek nog een leuk jurkje.” of “Wie weet nog een leuk vakantiehuisje in Spanje? Twitter “loopt er van over. Een open doel voor ondernemers. Social media barst vol mogelijkheden en kansen om mensen te verrassen.

Ruilhandel: Content en internet marketing

Het is net als vroeger: Ruilhandel. Relevante en betrouwbare informatie heeft waarde, maar geef die wel eerst zelf.

Internet marketing tip:

Als u start met geven, vergeet dan niet de waarde te benoemen van wat je weggeeft. In de ogen van uw doelgroep, heeft uw give-a-way nog meer waarde. Maak ook duidelijk dat het een eenmalige actie is. Zo voorkomt u teleurstellingen.

Meer weten over internet marketing?

Lees meer over internet marketing of  schrijf u in voor onze nieuwsbrief!

Posted in:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

2 × 5 =